Офис брандинг – част 1

В поредица от 3 статии, решихме да се докоснем до темата за браднирането на офис площи от гледната точка на създателите им.

Офисът на компанията е не само нейния организъм и двигател, но и лице на бранда, с което компанията проявява на пазара своите продукти и услуги. Компонентите, които отличават една фирма от друга, и подчертават нейната уникалност са:

  • инструмент за разгласяване и поддържане на корпоративните ценности
  • ясен механизъм на взаимодействие на служителите в структурата
  • гъвкаво пространство за творчество и комуникация

Офисът на компанията е посланикът на марката

Предлагаме заедно, да разберем, какво е това брандиране на офиса и как компаниите, с помощта на професионалисти, успешно се справят с тази трудна задача.
Защо е изобретен такъв инструмент като брандирането на офиса?

Малко предистория

Офис брандирането, като понятие или инструмент, не се е появило изведнъж. То е резултат на еволюцията в бизнеса. От логото, скромно красящо рецепцията на офиса, до съвременните интегрирани решения, включващи цвят, светлина, ергономичност. Днес вече се режисират и проиграват цели сценарии на поведение на персонала и посетителите в проектното помещение.  Преди няколко години, темата за индивидуалния офис дизайн, изразяващ и подкрепящ марката като такава, беше в периферията на общественото внимание. В много по-голяма степен всички се интересуваха, как да създадат условия за максимална производителност на труда на персонала.

Business girl working on a white desk.

Сега все повече компании се конкурират в усилията си да изразят своето отношение към процесите в работното пространство и това пряко засяга работното място. Границите между залите за преговори /meeting rooms/ и работните места /working spaces/ в много компании просто не съществуват. С разрастването на аутсорсинг бизнеса, се наблюдава тенденцията за трансформиране на офиса в шоурум. Стотици служители от отделните клетки (cubicles) се преместват в близкото wi-fi кафе или в кухнята вкъщи. Така в офиса остават само тези, които си взаимодействат с клиенти и партньори.

Днес това ви позволява да намалите наетата площ и да увеличите приходите, за да направите офиса наистина уникален. Също така, не забравяйте, че съвременният офис е единственият канал, който да транслира корпоративния бранд до всички сетива: как е осветено пространството, на какво мирише, как са облечени хората, има ли джендър тоалетна, има ли хокей маса или стол за масаж. Всичко това включва бранда и брандинга. Първите, който осъзнаха това, бяха рекламни агенции, а след това и ИТ компании, финансови структури и други фирми.

Брандинг

Марката на компанията е нейното лице, нейния имидж в общественото пространство, възприятието от клиенти, служители, партньори и други заинтересовани страни. Несъмнено, при формирането на този уникален имидж, централния офис на компанията, клоновете и магазините за търговия на дребно играят важна роля. Според много проучвания лоялността на клиентите е по-висока към тези марки, в чиито офиси и магазини им е по-приятно да пребивават. Разбира се, това чисто субективно впечатление се формира не само от нивото на обслужване, качеството на продукта или услугата, но и от атмосферата, създадена чрез  инструментите на архитектурата и дизайна.